Tarihi Sungurbey Camii'nde Özgün Kimlik Korunuyor
Niğde'nin en önemli tarihi simgelerinden biri olan Sungurbey Camii, Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen kapsamlı restorasyon çalışmalarının ardından yeniden ibadete açılmak için gün sayıyor. İlhanlılar döneminde Niğde Valisi Sungur Bey tarafından 1316-1335 yılları arasında yaptırıldığı değerlendirilen ihtişamlı yapı, geçirdiği yangınlar, depremler ve uzun yıllar süren ihmallerin ardından bilimsel yöntemlerle yeniden ayağa kaldırılıyor. Tarihi taş işçiliği ve ahşap süslemeleriyle yüzyıllardır kentin simgeleri arasında yer alan eserde, 2023 yılının mart ayında başlayan titiz restorasyon çalışmalarında artık sona geliniyor.
Bilim Heyetiyle Kapsamlı Zemin ve Dönem Araştırması Restorasyon sürecinde alanında uzman akademisyenlerden oluşan bir bilim heyetiyle çalışıldığını ifade eden Vakıflar Genel Müdürlüğü İnşaat Mühendisi Zülfü Şeker, yapıyla ilgili detaylı arşiv, dönem ve zemin incelemeleri yapıldığını anlatıyor. Bilimsel araştırmalar sonucunda caminin özgün halinde 6 taş ayak üzerine inşa edildiğinin belirlendiğini aktaran Şeker, "Bu taş ayakların üzerinde kemer, tonoz ve kubbe sisteminin bulunduğu ortaya çıktı. Hazırlanan restorasyon projesi ise Kayseri Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu tarafından onaylandı ve çalışmalar bu doğrultuda şekillendirildi," dedi.
"Modern Tekniklerle Geleceğe Taşıyoruz" Özellikle 18. yüzyılda meydana gelen büyük yangının ardından caminin üst örtüsünün tamamen yıkıldığını ve o dönem ibadetin devam etmesi için ahşap bir sistem kurulduğunu belirten Şeker, modern mühendislik teknikleriyle tarihi dokunun başarıyla harmanlandığını vurguluyor. Yapıda çelik çatı sistemi kullanıldığını ve taşıyıcı çelik kolonların taş ayakların içerisine ustalıkla gizlendiğini ifade eden Şeker, "Yapının özgün durumunu koruyabilmek ve yansıtabilmek adına 6 adet taş ayak yaptık. Bu taş ayak üzerinde kemerlerimizi koyduk. Mevcut taşlarda temizlik, konservasyon ve koruma işlemleri gerçekleştirdik. Ayrıca çevre düzenleme imalatları ve cemaatimizin kullanımına sunacağımız abdesthane imalatlarımız gerçekleştirildi," şeklinde konuştu. Yaklaşık üç yıldır aralıksız devam eden hummalı çalışmaların ardından, yapının dayanıklılığının artırıldığı ve bu eşsiz kültürel mirasın önümüzdeki günlerde yeniden ibadete açılacağı belirtildi.





